Monday, 28 December 2015

Skillet Chicken Potatoes with Water Spanich

This recipe for 2 or 3 people 


Ingredients:

Potatoes - 4 (small) -400g - Dice 1 inch
Chicken breast- 300g -Dice 1 inch
Water Spinach - 200g/300g
Cooking oil - 3 to 4 spoons
Big onion/ Holand onion - 1 - Dice small. 
Thai pepper - 7-8 - slices 
salt and sugar

Preparation:

Clean all ingredients, Heat a pan and put cooking oil. Then fry onion and Thai pepper until fragrant and aromatic. put potatoes and chicken. pinch of salt and 1 table spoon of sugar. mix well and cover the pan. make sure stir for every minutes until the chicken is cooked. about 10 minutes.. After that open the lid cover. put the water spinach and mix about a minutes. done ready for serving.




Sunday, 22 November 2015

Labu Merah Masak lemak cili / Spices Milky Pumpkin

AS rasa blog ni dah jadi blog masakan dah.. hehehe

Bahan-bahan:

Labu merah - telah dipotong kecil - 500g (Size 1" to 2" cube)
Cili kisar - 2 sudu
Udang kering / Ikan bilis kering - 3 to 4 sudu (tumbuk/ kisar) 
Bawang merah - 2 ulas (Tumbuk/Kisar/Hiris)
Santan pekat 200ml
Air - 300mml
Minyak masak - 2 to 3 sudu
Cili padi - ikut suka
Garam

Cara-cara:

Panaskan minyak kedalam periuk kemudian tumis udang kering/ bilis kering bersama bawang merah sehingga keperangan atau naik bau.. Kemudian masukan cili kisar tumis sehingga masak. Letak  air dan masuk labu merah dan cili padi.. Masak sehingga Labu empuk  kemudian masukan garam dan santan. biarkan mendidih 1-2 minit boleh matikan api dan dihidang



Friday, 6 November 2015

Ayam Paprik

Senang, mudah dan ringkas....

Bahan bahan

Ayam 3-4 ketul 
Lada kisar 100g
Cili Thai- 7 batang dihiris
Serai 2 batang- Dititik
Daun limau purut - 5 helai- dihiris
Bawang besar - 1 biji dihiris
Bawang putih 2 biji- dihiris
Halia- 1 inci dihiris
Garam
Gula
air 300ml- atau sehingga ayam masak. boleh tambah
air asam jawa/ asam keping 1keping
Minyak masak

Cara cara

Masukan minyak masak 3-4 sudu, tumis bawang besar, bawang putih, halia, cili thai, serai seketika kemudian masukan lada kisar tumis sehingga pecah minyak (bau wangi dah keluar). Masukan air dan air asam jawa. Biarkan mendidih kemudian masukan ayam dan biarkan sehingga ayam masak (10-15minit) masukan gula 2 sudu makan dan garam 1-2 sudu teh. Akhir sekali masukan daun limau purut dan biarkan seminit dua dan boleh dihidang. 


Thursday, 5 November 2015

Onde-onde @ Buah Melaka Bujang @ Klepon

Simple dan yang penting boleh makan.. ok AS nak kongsi resepi mudah... 
nak buat dalam 20-25 biji

Bahan-bahan

Tepung Pulut- 200g (setengah plastik)
Garam- secubit rasa
Gula- 1 setengah sudu
Pewarna hijau - 2 to 3 drop (liquid) atau 1sudu teh (powder)
3 helai daun pandan- dikisar (Jika perlu) atau guna ekstrek pandan atau vanila.
Air abu/kapur (Jika perlu)/ air (160ml)
Gula melaka/ Gula merah/ Gula nipah/ Gula kelapa- potong kecil atau serbuk

-> Cover (salut) Kelapa parut yang telah digaul dengan secubit garam (nak kukus boleh/ macam tu saja pun boleh) 

Cara-cara

Larutkan garam, ekstrek pandan, pewarna hijau, dan gula kedalam air (masukan kapur dan 3helai pandan yang dikisar (Jika Perlu)). Bancuh kedalam tepung menggunakan tangan sehingga adunan boleh dibentuk.. Biarkan adunan seketika (15-30minit).. Gentel menjadi bulat-bulat kecil dan masukan gula melaka kedalamnya kemudian gentel semula menjadi bulat.. Panaskan air sehingga mendidih didalam periuk. Masukan bulatan-bulatan yang telah berinti tadi kedalam periuk dengan air mendidih. Biarkan seketika sehingga adunan tadi timbul sepenuhnya dan menandakan kuih telah masak dan boleh diangkat. Gaul bulatan yang telah masak tadi kedalam kelapa parut dengan segera agar tidak melekat antara satu sama lain. Siap.. boleh dihidang dan dimakan. 




Monday, 26 October 2015

Mayonnaise Prawn / Udang Mayonis Bujang

Resepi ringkas - untuk makan 3-4 orang

Bahan-bahan
Udang- telah dibersihkan (tak payah buang kulit)- 400g 
Mayonis- 200g (4-5 sudu)
Susu pekat manis - 40g (2-3 sudu)
Telur ayam - 3biji
Daun kari - 1 tangkai (Pilihan)
Serbuk kari- 2 pinch (Pilihan)
Minyak untuk mengoreng
Garam

Cara-Cara:
Gaul garam bersama udang yang telah dibasuh. Biarkan seketika . Kemudian goreng sehingga udang kelihatan garing (30-50 seconds). Angkat, tos dan asingkan. Letak 3 -4 sudu minyak (minyak yang digunakan untuk mengoreng) kedalam kuali dengan api kuat dan masukan telur dan gaulkan sehingga menjadi Scramble eggs dan berbuih.. Pelahankan api ke medium heat. Masukan daun kari, serbuk kari, mayonis, susu pekat dan garam secukupnya.. Gaul sehingga sebati masukan udang yang telah digoreng. mix it for another 20-30 seconds. Tutup api dan boleh dihidangkan..




Wednesday, 14 October 2015

Senarai Cerita Panjang Doraemon

Mesti peminat Doraemon akan tertanya-tanya apa senarai cerita-cerita panjang Doraemon dan pastinya tidak sabar untuk menyaksikannya.

1.    Nobita dan Dinosaur: Cerita ini mempunyai kaitan (malah mungkin sambungan) kepada salah satu cerita bersiri manga. Cerita ini mengisahkan Nobita menemui sebiji fosil telur dinosaur dan dia memulihkan dengan kain masa untuk dieram serta ditetaskan. Apabila dinosaur itu menetas, dia dinamakan "Pisuke". Walau bagaimanapun, saiznya yang semakin membesar membuatkan penduduk setempat mengesyaki akan kewujudan Dinosaur dan Doraemon memaksa Nobita meletakkan Pisuke ke zaman purba iaitu "tempat asalnya". Disebabkan Nobita telah bertaruh dengan Suneo dan Giant untuk menunjukkan fosil hidup Dinosaur, Nobita membawa Suneo, Giant, Shizuka bersama Doraemon menemui Pisuke di zaman purba. Ketika itu, penjelajahan mereka bermula apabila mereka dikejar kumpulan pemburu dinosaur yang ingin mendapatkan Pisuke.



2.    Sejarah Penerokaan Angkasa Lepas: Kisah ini pula mengisahkan Nobita terjumpa satu jalan keluar ke sebuah kenderaan milik pengguna yang berada di planet lain. Nobita dan Doraemon berkawan dengan orang di planet itu dan mendapati planet mereka aman damai. Walau bagaimanapun, planet itu diancam bahaya kerana sumber yang diburu oleh sebiiah syarikat galian dan kini, Nobita dan Doraemon perlu membantu warga planet itu untuk menyelamatkan tanah mereka dari dimusnahkan.

3.    Penjelajahan Alam Misteri : Nobita menemui sebuah negara yang tersembunyi di sebalik rimbunan hutan Afrika. Mereka membantu seekor anjing untuk memulihkan negaranya yang diperintah oleh kuku besi yang telah merampas harta daripadanya. Seperti biasa, Doraemon dengan yang lain akan menjelajah ke benua Afrika yang liar untuk tiba ke negara tersebut dan menempatkan semula pewaris takhta yang sepatutnya.



4.    Kubu Hantu di Dasar Laut : Nobita, Doraemon, Sinyu, Giant dan Sizuka bercuti di dasar laut setelah bertengkar tentang percutian sama ada di pergunungan atau di pantai. Mereka turut teruja dengan kapal yang dipenuhi oleh emas yang ditemui secara misteri di perairan. Di dasar laut, mereka menemui misteri apabila berjumpa dengan ketamadunan bawah laut, manusia dasar laut dan kubu hantu yang terletak di Segitiga Bermuda. Terpulang kepada mereka kini untuk pulang hidup-hidup dan pada masa yang sama menyelamatkan bumi serta orang dasar laut.

5.    Penjelajahan Sarang Hantu : Nobita menggunakan 'telefon' Doraemon dan meminta dia berada di dunia sihir. Walau bagaimanapun, keadaan tidak menentu dan tidak terkawal apabila kedua-dua dunia tersebut telah bercampur aduk dan di ancam oleh hantu yang berada di 'planet' lain yang ingin mengawal bumi. Doraemon dengan Nobita perlu memasuki sarang hantu tersebut untuk membunuh ketua hantu agar dapat menyelamatkan bumi dan mengembalikan keadaan seperti sedia kala.



6.    Perang di Angkasa Lepas : Nobita telah menemui sejenis makhluk angkasa lepas yang sangat kecil dan menyelamatkannya. Mahkluk tersebut meminta bantuan Nobita dan yang lain untuk menyelamatkan planetnya daripada ancaman diktator kuku besi yang mengongkong mereka. Doraemon dan yang lain yang turut dikecilkan bersetuju untuk membantu.

7.    Nobita dan Panglima Besi : Kali ini Nobita menemui sebuah robot misteri tanpa mengetahui robot itu bakal membawa masalah. Tambahan pula, sebuah robot wanita telah muncul dan mencetuskan permasalahan yang memeningkan Nobita dan Doraemon apabila kaum robot ingin menyerang bumi dan menangkap semua manusia untuk dijadikan hamba. Seperti biasa, Nobita, Doraemon dan yang lain perlu memulihkan keadaan.



8.    Penunggang Dinosaur : Setelah memperoleh keputusan yang teruk, Nobita perlu menyembunyikan kertas ujiannya. Doraemon mencari lubang bawah tanah untuk dijadikan tempat persembunyian yang kemudiannya digunakan sebagai tempat mereka bermain. Walau bagaimanapun, Sinyu terserempak dengan benda yang tidak sepatutnya dan membawa mereka ke penjelajahan bawah tanah yang merupakan dunia kepada dinosaur dan manusia dinosaur. Tetapi, manusia dinosaur mempunyai agenda terhadap manusia di muka bumi dan terpulang kepada mereka berlima untuk meleraikan kekeliruan yang dihadapi oleh manusia dinosaur.


9.    Kelahiran Negeri Jepun : Terowong masa mengalami gangguan lalu membawa seorang budak dari zaman purba ke bilik Nobita. Maka, Doraemon dan yang lain perlu membantu untuk menghantar pulang budak tersebut (dalam pada masa yang sama pergi bercuti). Tetapi di sana, mereka sedar yang budak itu mengalami maslaah besar terhadap kaumnya dan mereka perlu membebaskan keluarga budak tersebut dari belenggu yang tidak sepatutnya berlaku.




10. Bintang Misteri : Nobita yang mengigau telah terjumpa sebuah jalan ke planet yang didiami binatang yang mampu bercakap dan berjalan seperti manusia. Perjalanan pergi balik mereka dan persinggahan mereka di sana tidak bermasalah hinggalah jalan pintas itu hilang dan planet tersebut diserang. Mereka perlu membantu haiwan di planet itu agara keindahan planet itu tidak diceroboh dan dimusnahkan


11. Negara Lagenda : Pengembaraan ke dalam buku amat menyeronokkan tetapi tidak jika tersangkut di dalamnya. Begitulah yang dialami mereka apabila Sizuka terkandas di dalam buku "Sindbad". Yang malang sekali, kecuaian Nobita membuatkan emaknya membakar helaian buku tersebut dan menghalang mereka menyelamatkan Sizuka secara terus. Kini mereka terpaksa menyusuri sejarah Hikayat Seribu Satu Malam untuk menjejaki Sizuka dan menyelamatkannya.



12. Negara Awan : Angan-angan Nobita akan wujudnya negara kayangan di atas langit menjadi kenyataan apabila Doreamon membina negara di atas awan yang dibekukan. Walau bagaimanapun, mereka telah terjumpa negara awan yang bukan milik mereka dan mendapati wujudnya ketamadunan dan pemuliharaan haiwan yang telah pupus di sana. Malangnya, mereka mengancam untuk menenggelamkan bumi dengan banjir besar kerana kemusnahan teruk yang dilakukan penduduk muka bumi. Kini, mereka terpaksa menggunakan pelbagai cara untuk menghalang rancangan menenggelamkan bumi itu.


13. Istana Emas Putih : Percutian tidak menyeronokkan jika tidak memperoleh tempat percutian yang selesa dan tidak terlalu ramai. Mereka menemui "Istana Emas Putih" yang dikendalikan oleh robot dan berada di sebuah pulau yang pelik. Walau bagaimanapun, keadaan tidak menjadi baik apabila Doraemon diculik ke planet yang diperintah robot dan Nobita serta yang lain terpaksa berkejar untuk menyelamatkan Doraemon dan manusia di planet itu agar tidak terus diperintah oleh robot.


14. Tiga Sekawan Pahlawan Pedang Impian : Impian mereka untuk menjadi pahlawan menjadi kenyataan apabila Doraemon menggunakan alatnya untuk memasukkan Nobita dan yang lain ke alam mimpi. Tetapi seperti biasa, keadaan tidak menjadi seperti yang diduga dan dengan berbekalkan pedang dan semangat bersama, mereka perlu menjelajah alam mimpi tersebut, bertentang dengan naga agar dapat mengembalikan puteri Sizuka ke istana dengan selamat dan menyelamatkan istana tersebut daripada ancaman.

15. Kisah Penciptaan Dunia : Nobita diberikan alat oleh Doraemon untuk mempelajari bagaimana terciptanya dunia dengan model penciptaan dunia. Kini, Nobita perlu mencipta dunia seperti yang sepatutnya dan melihat perkembangan dunia tersebut. Walau bagaimanapun, sejarah dunia ciptaan Nobita tidak selari dengan dunia sebenar apabila sedikit kesilapan dilakukan ketika mereka singgah dahulu yang menyebabkan serangga mempunyai kuasa di dunia bawah tanah.

16. Keretapi Ekspres Galaksi : Iri hati dengan Sinyu yang dapat menaiki Keretapi Ekspres, Doraemon membelikan tiket Keretapi Ekspres Galaksi yang membolehkan perjalanan ekspres merentasi galaksi ke bintang permainan dan percutian. Walau bagaimanapun, spesis parasit telah muncul di sana dan ingin menguasai alam semesta. Mereka perlu menghalangnya sebelum manusia dipergunakan parasit tersebut dan menjalankan rancangan yang lebih teruk lagi.

17. Penjelajahan di Bandar Raya Alat Mainan : Nobita dan yang lain mencipta dunia yang hanya didiami oleh alat mainan. Kehidupan semuanya berjalan lancar apabila seorang pencuri muncul dan mengkucar-kacirkan bandar raya. Nobita pula berjumpa dengan 'benda' ajaib yang mendakwa dirinya pencipta alam semesta. Dengan keyakinan yang diberi, Nobita perlu membimbing yang lain untuk menyelamatkan bandar raya tersebut.

18. Penjelajahan Laut Selatan : Nobita yang berlayar untuk mendapatkan harta karun di pulau terpencil telah menemui sebuah kapal lanun yang sesat. Mereka telah bertembung dan Nobita telah hanyut di bawa arus. Kemudian bersama-sama menuju ke pulau harta karun dengan harapan dapat berjumpa dengan Nobita dan lanun yang telah hilang. Tanpa diduga, mereka menemui pelbagai hidupan pelik di sana yang membuatkan mereka diancam masalah baru.

19. Pengembaraan di Angkasa Lepas : Kisah ini lebih kepada ala-ala Star Wars iaitu seorang budak yang bapanya telah dipengaruhi oleh penjahat malah memusuhi anaknya sendiri. Budak tersebut bersama kawannya iaitu pari-pari dan robot ingin mencari tempat hidup yang baru dan kemudian berjumpa dengan Nobita. Nobita dan yang lain kemudiannya membantu budak itu menentang kembali penjahat dan menyedarkan semula bapanya bersama kenangan ibunya yang telah tiada.

20. Lagenda Raja Matahari : Nobita telah tertukar tempat dengan seorang raja dari zaman dahulu. Doraemon perlu mencari Nobita dan menghantar raja tersebut pulang tetapi Nobita pula mempunyai agendanya iaitu menyelamatkan puteri yang diculik untuk dijadikan korban ketika gerhana matahari. Mereka kemudian berganding bahu bersama-sama menyelesaikan misi mereka.


21. Nobita dan Pahlawan Burung : Nobita dan Doraemon terjumpa seekor manusia burung tidak tahu terbang dan kini mereka bersama-sama untuk membantunya memenangi perlumbaan kelayakan untuk menjadi patrol burung penghijrahan. Walau bagaimanapun, ada yang lebih buruk berlaku iaitu munculnya raksasa yang telah lama dibekukan yang memaksa mereka membantu menyelamatkan keadaan dan memanggil keluar manusia burung yang digeruni dalam legenda untuk membantu mereka.


22. Negara Robot Nobita : Nobita telah menemui sebuah robot kanak-kanak yang datang secara tiba-tiba melalui perkhidmatan penghantaran robot. Robot kanak-kanak itu kemudiannya membawa Nobita dan yang lain ke tempatnya yang ketika itu diperinta oleh permaisuri kejam yang mengikut dan memberi arahan kepada robot. Permaisuri itu dahulunya adalah kawan sepermainan robot kanak-kanak itu. Mereka perlu membantu menyedarkan permaisuri dan membantu memulihkan pemerintahan yang adil antara robot dan manusia.

23. Nobita dan Pesuruh Angin : Nobita menemui pusaran angin yang boleh berinteraksi. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kembar jahat yang apabila digabungkan, akan membentuk angin bencana yang dahsyat. Angin itu juga menemukan Nobita dan yang lain dengan masyarakat yang menggunakan angin sebagai pengangkutan mereka. Walau bagaimanapun, hantu jahat yang mencipta angin kembar itu kini mengancam mereka dan mereka pelu menentangnya.



24. Ruang Masa Kucing Anjing : Nobita menghantar anjing peliharaannya dan anjing serta kucing terbiar yang lain ke zaman purba untuk hidup dengan aman. Walau bagaimanapun, keadaan berubah apabila kucing dan anjing berevolusi lalu membantu ketamadunan sebelum wujudnya manusia purba. Walau apapun, Nobita ingin bertemu dengan anjing peliharaannya itu dan memerangi sindiket kotor yang ingin merampas sumber kuasa utama kerajaan yang kini bertahan sebelum mereka berhijrah keluar dari muka bumi.

p/s: Semua ceritanya dh boleh tengok kat youtube
Sumber: Wikipedia

Sunday, 11 October 2015

Ikan Putih Masak Taucu

Rasanya dah lama tak makan Ikan Putih.... Nampak je ikan mentah pun dah terliur.. 
Kali ni AS nak kongsi resepi mudah / bujang

Bahan-Bahan:
2 potong Ikan Putih- Berat 400g
3 batang Cili hijau- Dihiris
1 biji bawang besar- Dihiris
2 biji bawang putih- Dihiris
2 ketul tauhu- Digoreng dan dibelah 6
2 sudu taucu masin
300ml  air
200ml air asam jawa (taknak masukan air asam jawa boleh tambahkan air sahaja)
Minyak untuk menggoreng
Garam

Cara-cara:

Panaskan minyak kedalam kuali dan goreng ikan yang telah dipotong dan disapukan garam sehingga masak, dan dialihkan. Kemudian guna kuali baru letak 2 sudu minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan cili hijau lebih kurang seminit dengan api kuat. masukan 2 sudu taucu, air asam dan air gaul sehingga mendidih. Masukan tauhu dan ikan yang telah di goreng. Gaul sehingga mendidih . siap.. boleh dihidangkan.. 

kalau suka pedas boleh tambah cili padi kedalam masakan. 


Friday, 9 October 2015

Kari Daging Rusa

Daging tak habis lagi... so bolehlah nak buat menu simple @ menu bujang

Daging- 200g Dihiris 2mm
Kari Daging- 100g
Santan- 125ml
Air- 300ml
Kentang 2 biji- dipotong dadu 4cm
Garam
rempah 4 sekawan  (cengkih 2 biji, pelaga 2 biji, lawang 1, kayu manis 4cm)
bawang putih - 1 biji (kalau nak)- tumbuk/hiris
bawang merah- 1 biji (kalau nak)- tumbuk/hiris
minyak tumis - 3 sudu

Bancuh kari dengan sedikit air hingga menjadi slurry . Kemudian tumiskan kari dan bawang dengan minyak yang telah dipanaskan. Tumis sehingga pecah minyak/ naik bau. masukan 4 sekawan. Tambahkan air, kemudianya masukan kentang dan daging. Tunggu sehingga daging dan kentang empuk. masukan santan dan garam.. Gaul seketika sehingga sedikit mendidih kemudian padamkan api dan boleh dihidangkan.. 

AS makan Kari daging dengan Burasak.. - #BugisMenuON #Sedap #SyurgaMakanan



Wednesday, 7 October 2015

Payau @ Rusa Stik

Kali ni AS dapat daging Rusa dalam 2kg ... apa lagi AS pun buatlah Stik.. so ini beberapa bahan simple yang anda boleh cuba... 

Daging Rusa dipotong dengan ketebalan 1cm. untuk 200g
1 Biji bawang besar
1 Inci halia
4 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
Lada putih/ Lada hitam - 1sudu
Rempah (serbuk jintan manis)- 1 sudu kecil
Serbuk cili - 1 sudu
Serai - 2 batang
Kicap pekat- 3sudu makan
Garam 
Gula
Minyak untuk mengoreng/ Mentega

Kisar semua bahan-bahan tadi kecuali Daging. Perap daging dengan bahan-bahan yang telah dikisar.. biarkan 2-3jam. Panaskan kuali dan letak sedikit mentega agar tidak melekat. Goreng dalam 1-2 minit... siap untuk dimakan.. (Guna Grill lagi terangkat)

Untuk sos boleh guna sos black paper asli atau campurkan dengan ubi kentang yang telah direbus kemudianya dikisar... 

Yang penting mudah dan sedap... 



Thursday, 25 June 2015

Kueh penjaram

Kueh penjaram
Bahan2nya:
1 mgk tepung biasa
1 mgk tepung beras
1 mgk gula (kurangkan sikit)
11/2 mgk santan + pandan (kisar)
5 sudu susu cair

Cara:
Gaul semua tepung
Campurkan santan
Gaul hingga pekat dan halus
Campurkan gula 
Campurkan susu cair
Gaul hingga cair dan halus

Rehatkan seketika dan goreng menggunakan api yg kecil.
Selamat mencuba....

Monday, 22 June 2015

Mee Basah Bujang

Mee Basah kali ni agak mudah dan ringkas. Bahan-bahan yang digunakan senang untuk didapati. Bujang....  we grab what we got.. lol

Bahan-bahan:

Mee kuning - 500g
Lada besar- 2 biji- Dihiris
Sayur Sawi- 50-100g - Dipotong
Bawang Merah- 2 biji - Dikisar/Dihiris
Bawang Putih- 3 biji- Dikisar/Dihiris
Bawang besar- 1 biji - Dihiris
Daging Ayam/Lembu - 200g- Dihiris
Tepung (Biasa/Jagung/Kanji) - 2 sudu - larutkan kedalam air (Disyorkan tepung jagung)
Telur - 1 biji
Air- 0.7 liter
Minyak masak
Garam
(Nak pedas tambahkan 5 biji cili padi)

Cara-cara:

Mee kuning digoreng menggunakan 1 sudu minyak sehingga naik bau. Alihkan.
Kemudianya, letak 2 sudu minyak kedalam kuali dan tumis bawang putih, bawang merah dan bawang besar sehingga naik bau kemudian masukan air. Biarkan mendidih kemudian masukan daging ayam sehingga empuk. Masukan sebiji telur kemudian dikacau segera. Letak garam secukup rasa. Masukan Sayur sawi dan Lada besar yang telah dihiris biarkan dalam masa seminit sehingga sawi masak sebelum masukan larutan tepung. Kacau sehingga mendidih dalam 30second. Matikan Api SIap!!.. 


Saturday, 20 June 2015

Begedil Bujang

Begedil bujang sesuai untuk anda yang mempunyai masa yang terhad..

Bahan-bahan:

Kentang 3 biji- direbus empuk
Cili thai - 5 biji - dihiris (nak pedas tambah lagi)
Bawang besar - 1 biji - hiris halus
Tepung - 3 sudu
Telur - 2 biji
Garam- secukup rasa
Serbuk lada putih
Daun sup

Ayam/lembu daging cincang (jika perlu) - 3 sudu

Cara-cara:

kentang dilenyek, masukan cili thai yang telah dihiris bersama bawang besar yang telah dihiris. Mixed. Letak tepung, sebiji telur, garam, lada putih dan daun sup . Masukan ayam/daging jika perlu. Gaul hingga sebati dan boleh dibentuk. sekiranya adunan lembik tambah sedikit tepung sehingga boleh dibentuk. 

Celup kedalam telur dan goreng dengan api sederhana. Tunggu hingga keperangan, angkat dan dijamu.  


Sunday, 14 June 2015

Apam Balik

Apam Balik

Bahan-bahan :
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula 
1 camt. soda bikarbonat
1 camt. baking powder
1 biji telur
1 1/2 cawan air
sedikit marjerin/mentega

Inti :
1 cawan kacang tanah( digoreng dan dikisar)
1 cawan gula halus
1 tin jagung krim

Cara-cara :
Gula dan telur dipukul hingga kembang.
Masukkan baking powder dan soda ke dalam tepung.
Masukkan air kedalam campuran gula dan telur.
Kemudian masukkan tepung sedikit2 dan gaul sebati.
Oleskan marjerin di atas kuali.( Kalau guna kuali tak melekat tak payah letak marjerin).
Tuangkan 1 senduk adunan dan nipiskan.
Biarkan seketika dan taburkan bahan inti.
Bila dah cukup masak, lipat dua dan angkat.
Kalau suka boleh sapukan marjerin diatas permukaannya

Saturday, 13 June 2015

Muruku

Muruku
2 paket tepung pulut
1 paket tepung beras
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 paket santan kelapa
250 g planta
1 sudu kecil garam halus ( ikut suka rasa masin)
1 sudu kecil serbuk kunyit
2 biji telur kuning.

Cara2 nya;
1. Garam dan santan di kacau 
2. Kunyit ,jintan manis,jintan putih campur ngan tepung pulut dan beras gaul bersama planta dan telur kuning. 
3. Uli sampai jadi doh masukkan dlm acuan muruku. 


Friday, 12 June 2015

TETAMU TAK DIUNDANG....

TETAMU TAK DIUNDANG.... 

Seorang wanita sedang keluar dari rumahnya apabila dia terlihat tiga orang lelaki tua berjanggut panjang yang berwarna putih sedang duduk dihalaman rumahnya. Dia tidak kenal akan mereka.
Wanita itu bertanya, " Saya tidak fikir saya mengenali awak semua, tetapi saya pasti awak semua mesti sedang lapar. Silalah masuk kerumah saya dan makan sesuatu."

"Adakah suami awak ada dirumah?", mereka bertanya.

"Tidak", wanita itu berkata. "Suami saya telah keluar."

"Jadi, kami tidak akan masuk", mereka menjawap.

Sewaktu suaminya pulang ke rumah pada petang itu, wanita itu pun memberitahunya kejadian tersebut. "Pergi beritahu mereka bahawa saya telah balik dan menjemput mereka masuk kedalam sekarang!"

Wanita itu keluar dan menjemput ketiga-tiga lelaki tua itu masuk ke dalam.

"Kami tidak akan masuk ke dalam rumah bersama-sama," mereka menjawap.

"Mengapa begitu?" wanita itu ingin tahu.

Salah seorang dari lelaki tua itu pun menerangkan :
"Namanya ialah Kekayaan," Dia berkata sambil menunjuk ke arah salah seorang kawannya, dan beralih menunjuk kearah kawan yang seorang lagi, " Dia adalah Kejayaan, dan saya adalah Kasih Sayang."

Dia menyambung lagi, "Sekarang masuklah semula kedalam rumah dan berbincanglah dengan suami awak, siapakah di antara kami bertiga yang kamu ingin jemput kedalam rumah."

Wanita itu pun masuk semula kedalam dan memberitahu suaminya perkara tersebut. Suaminya berasa sungguh gembira.

"Bagusnya!!" dia berkata. "Kalau macam tu jemputlah Kekayaan masuk. Biar dia masuk dan mengisi rumah kita ini dengan Kekayaan!"

Isterinya tidak bersetuju. "Abang, kenapa pula kita tidak menjemput Kejayaan?"

Kebetulan, menantu perempuan mereka juga sedang mendengar perbualan itu dari satu sudut rumah yang lain. Dia lalu menyampuk dan memberikan pandangannya :
"Bukankah lebih baik sekiranya kita menjemput Kasih Sayang? Rumah kita ini pasti akan diselubungi dengan Kasih Sayang!"

"Biarlah kita mengikut nasihat menantu kita itu," kata suami itu kepada isterinya.

"Keluar dan jemputlah Kasih Sayang sebagai tetamu kita."

Wanita itu pun keluar dan bertanya kepada tiga lelaki tua, "Yang mana satu diantara kamu adalah Kasih Sayang? Silalah masuk dan jadi tetamu kami."

Kasih Sayang bangun dan mula berjalan ke arah rumah. Kedua-dua lelaki yang lain juga bangun dan mengikutinya. Terperanjat, wanita itu pun bertanya kepada Kekayaan dan Kejayaan :

"Saya cuma menjemput Kasih Sayang, mengapa kamu juga ikut sekali?"

Mereka semua menjawab: "Jika awak menjemput samada Kekayaan atau Kejayaan, yang lain akan tunggu diluar, tetapi oleh kerana awak telah menjemput Kasih Sayang, kemana-mana sahaja dia pergi, kami akan pergi bersamanya.

...Dimana ada Kasih Sayang, disitu juga ada Kekayaan dan `Kejayaan!"...

Dicatat oleh IBNU MUSLIM

Wednesday, 13 May 2015

Cerita Misteri - AKHIR RIWAYAT PENGAMAL ILMU KEBAL

Penulis : EKO HARTONO


Karena miskin dan sering dihina, dia akhirnya menghamba kepada setan untuk mendapatkan kesaktian. Setelah tubuhnya kebal dari terjangan senjata apapun, dia berubah menjadi seorang yang sangat jahat. Bagaimana akhir kisah mistis hidupnya...?
Dunia Seram - Arogansi dan kesewenang-wenangan akan membawa kehancuran. Itulah pelajaran penting dalam kehidupan yang sering dilupakan manusia. Sudah sering terjadi dalam sejarah, orang yang sombong, merasa lebih tinggi derajatnya atau kedudukannya dari orang lain, pada akhirnya justru akan jatuh dalam kehinaan yang paling rendah. Bahkan bisa lebih fatal dari itu, yakni kematian yang sia-sia.
Kenyataan ini pula yang menimpa Margono (bukan nama sebenarnya). Riwayat hidupnya mungkin bisa menjadi cermin bagi kita semua, khususnya mereka yang mendalami ilmu kesaktian dengan dalih perlindungan diri agar terhindar dari tindak kejahatan. Karena apa yang tadinya diniatkan untuk kebaikan bila tidak diiringi dengan sikap perilaku benar justru akan menjerumuskan atau menyesatkan.
Misteri memperoleh cerita tentang riwayat hidup Margono dari salah seorang kerabat dekatnya. Kebetulan Misteri sedang berkunjung ke rumah famili di sebuah pelosok desa di luar kota Solo, Jawa Tengah. Ketika itu, Misteri menemukan seorang laki-laki cukup tua dikurung dalam ruangan mirip sel tahanan dengan kedua tangan dan kaki dirantai. Dia menghabiskan sisa hidupnya di kurungan itu. Makan, minum, dan buang air besar di tempat itu. Lelaki renta yang tak berdaya itu tak lain adalah Margono!
Kenapa dia sampai menjalani hidup seperti binatang atau manusia tak berharga begitu?
"Dia sudah tidak waras, suka merusak, dan mengganggu warga setempat. Padahal dulunya dia orang yang sakti. Tubuhnya kebal dari senjata tajam dan mampu membengkokkan sebatang besi!" Ujar Sasmito, kerabat Margono.
"Kalau dia bisa membengkokkan besi, kenapa dia tidak bisa melarikan diri?" Tanya Misteri.
"Karena dia sudah tidak bisa apa-apa. Semua kesaktian yang dimilikinya telah musnah, bahkan otak warasnya ikut musnah pula!"
"Masya Allah! Bagaimana bisa begitu, Pak?"
"Ceritanya panjang...."
Selanjutnya sang kerabat meriwayatkan perjalanan hidup Margono.
Dia dilahirkan dalam keadaan yatim piatu dan di lingkungan keluarga miskin. Margono tumbuh menjadi anak yang minder dan tertutup. Ayahnya sudah meninggal saat dia masih bayi. Sementara ibunya yang janda kemudian kawin lagi.
Margono yang waktu itu masih berusia lima tahun kemudian diasuh oleh kakek dan neneknya. Margono hanya bisa bersekolah hingga SD karena orangtuanya sudah tidak mampu membiayai.
Sehari-harinya, dia membantu kakeknya menggembala ternak dan menggarap ladang. Dalam pergaulan, Margono sering diejek, dilecehkan, dan direndahkan oleh teman-temannya. Maklumlah, karena tubuhnya paling kurus dan hidupnya miskin.
Dia pun tak melawan jika dipukul oleh temannya. Dia sering dijadikan kacung atau suruhan oleh mereka. Margono menyadari dirinya punya kekurangan dan kelemahan.
Suatu hari Margono mendengar informasi dari temannya tentang orang pintar yang berilmu tinggi. Konon, orang pintar itu mengajarkan ilmu kebal, pengasihan, ilmu tenaga dalam, dan lain sebagainya.
Dia jadi tertarik untuk berguru padanya. Dia lalu meminta ijin pada kakeknya untuk pergi menemui orang pintar itu dan belajar ilmu padanya.
"Untuk apa kamu belajar ilmu seperti itu, Mar?" Ujar kakeknya ingin tahun.
"Untuk membekali diri, Mbah. Biar aku tidak terus direndahkan dan diremehkan orang!" Jawab Margono.
"Ingat, Lek, kalau kamu tidak kuat, kamu nanti bisa gila. Ilmu kesaktian mesti dipelajari dengan laku yang berat. Lagi pula kamu belum tahu, apakah ilmu yang diajarkan orang itu tergolong ilmu hitam atau ilmu putih. Kalau ilmu hitam, sebaiknya kamu urungkan niatmu itu. Nanti justru akan merusak dirimu sendiri!"
Margono tak bergeming. Dia tetap pada niatnya. Meski tanpa restu dari kakeknya, Margono pergi menemui orang pintar yang tinggal di daerah lereng pegunungan. Rumah orang pintar yang bernama Mbah Joyo itu hanya berupa gubuk bambu dan agak terpencil.
Dia hidup sederhana, seperti ingin menjauhi dunia ramai. Namun demikian, ternyata tak sedikit orang yang datang menyambanginya. Terutama pada malam Selasa dan Jum'at Kliwon.
Mbah Joyo sering menjadi perantara bagi orang-orang yang ingin menjalankan laku tirakat pesugihan atau semedi di salah satu goa keramat di lereng pegunugnan itu.
Ketika Margono yang masih muda itu datang mengutarakan maksud kedatangannya, Mbah Joyo malah tertawa terkekeh-kekeh.
"Buat apa kamu ingin punya ilmu kesaktian, bocah ingusan?" Tanyanya.
"Biar saya tidak direndahkan dan diremehkan orang, Mbah. Saya ingin kaya dan punya kedudukan, biar dihormati orang lain!" Jawab Margono.
"Syaratnya berat! Aku yakin, kamu tak sanggup!"
"Saya sanggup, Mbah. Apapun resikonya!"
Karena terus memaksa dan ngotot, akhirnya Mbah Joyo menyanggupinya. Dia lalu meminta Margono tinggal beberapa waktu di tempatnya. Margono harus menjalani beberapa laku dan tirakat untuk memasukkan ilmu gaib itu ke dalam tubuhnya.
Sebelum memasukkan unsur gaib itu ke dalam tubuhnya, Mbah Joyo sempat memberikan keterangan pada Margono, "Aku akan memasukkan kekuatan jin kafir dalam tubuhmu yang akan membuat kamu kebal, tidak mampan senjata tajam, dan mampu membengkokkan sebatang besi. Dengan kelebihan ini kamu bisa mewujudkan keinginanmu. Tapi ingat, ilmu ini harus kamu rawat. Setiap malam Jum'at Kliwon diberi sesaji dan tumbal. Apakah kamu bersedia?"
"Bersedia, Mbah!" Jawab Margono, tegas. Dia merasa tak perlu berpikir ulang lagi untuk menyanggupi persyaratan yang diberikan Mbah Joyo, atau berusaha tahu apa efek samping ilmu itu nantinya.
Begitulah. Setelah menjalankan laku tirakat, ritual, dan merapalkan mantera-mantera, akhirnya Margono dinyatakan berhasil menguasai ilmu yang diberikan Mbah Joyo.
Sebelum keluar dari tempat pengemblengannya dan kembali ke dunia ramai, Margono melakukan ritual menyembelih ayam cemani yang seluruh bulu dan tubuhnya berwarna hitam.Penyembelihan itu mungkin mengandung makna sebagai bentuk pengorbanan atau persembahan.
Margono lalu pulang ke kampung halamannya. Tapi betapa kaget ketika sampai di rumah, dia mendapati kenyataan pahit, kakek yang dicintainya meninggal dunia. Kematian kakeknya pun terkesan misterius dan mendadak. Menurut cerita, orangtua itu diketahui sedang menyabit rumput di tegalan. Entah bagaimana kejadiannya orang-orang sudah menemukan dia dalam keadaan tergeletak di bawah pohon dengan sabit masih menancap di lehernya. Ada kemungkinan dia naik ke atas pohon dan jatuh. Saat terjatuh itu tanpa sengaja sabit yang dipegangnya menancap di leher.
Tapi bagi Margono yang melihatnya seolah tak ada yang aneh. Dia teringat dengan ayam cemani yang disembelih dan diminum darahnya pagi tadi. Sepertinya kematian ayam cemani itu menyerupai kematian kakeknya. Mungkin ini isyarat tumbal seperti yang dikatakan Mbah Joyo. Kematian kakeknya tak lain merupakan tumbal yang menjadi persembahannya.
Hati Margono seperti tercabik-cabik rasanya, tapi dia berusaha menekannya. Dia menepis rasa bersalah. Toh, kakeknya sudah cukup tua dan pantas mati, batinnya menenangkan diri.
Selanjutnya Margono menjalani hidupnya yang baru. Kini dia bukan lagi Margono yang lemah, tak berdaya, dan cengeng. Dia berubah menjadi Margono yang pemberani dan tangguh. Jika ada orang yang meremehkan dan merendahkannya, dia tidak akan tinggal diam. Dia akan menantang orang itu berkelahi, bahkan memintanya untuk memakai senjata tajam sementara dirinya hanya tangan kosong.
Suatu ketika, terjadi perselihan antara Margono dengan sekelompok pemuda desa. Margono langsung menantang perang tanding. Tantangan ini langsung ditanggapi oleg gerombolan pemuda itu. Namun, saat mereka menyerangnya dengan pukulan, tendangan, dan sabetan clurit, Margono diam saja. Dia membiarkan tubuhnya jadi bulan-bulanan. Tapi ajaib, kulit Margono tidak tergores atau terluka sedikitpun. Malah tangan orang-orang yang memukulnya menjadi kesakitan.
Melihat Margono tak mempan dibacok dan ditembus senjata tajam, kontan para pemuda itu merendahkan diri di depan Margono dan memohon ampunan. Margono tertawa penuh kemenangan.
Merasa di atas angin, Margono meminta mereka mencium kakinya dan menjilatinya. Jika tidak mau, dia mengancam akan membunuh mereka. Bak anjing yang setia pada majikannya, mereka pun menurut saja menciumi dan menjilati kaki Margono.
Puas telah berhasil merendahkan orang-orang yang pernah merendahkan dan mengejeknya, Margono lalu memeras dan memanfaatkan mereka. Dia merekrut para pemuda berandalan untuk dijadikan anak buahnya. Mereka dipaksa mencuri, merampok, dan merampas harta benda orang lain.
Sepak terjang Margono sebagai bandit sekaligus pemimpin preman langsung mencuat. Dia sering menebar teror di tengah masyarakat. Bersama dengan para anak buahnya, Margono melakukan berbagai tindak kejahatan.
Uang hasil kejahatan digunakan untuk berfoya-foya, minum-minuman keras, dan main perempuan. Margono sendiri seperti tidak takut dengan perilaku kejahatannya yang bisa membawanya berurusan dengan hukum. Bahkan dengan terang-terangan dia pernah menantang petugas keamanan.
"Aku tidak takut sama polisi! Ayo, mana polisi yang berani menangkap ku? Mana polisi yang berani menembakku?!" Ujarnya dengan nada penuh kesombongan.
Suatu ketika ada petugas polisi sektor setempat yang mendengar ucapan Margono dan merasa tertantang. Dia pun diam-diam ingin meringkus Margono. Kebetulan dia mengetahui tempat Margono dan teman-temannya sering bermain judi serta minum-minuman keras.
Dengan penuh rasa percaya diri, petugas itu menggerebek Margono Cs. sambil menodongkan pistolnya. Tapi Margono tampak tenang saja.
"Ayo, tembak aku kalau berani!" Tantangnya.
Terpancing emosi, polisi itu pun langsung menembak kaki Margono sesuai prosedur. Tapi apa yang terjadi? Bukannya merintih kesakitan atau terjatuh, Margono malah tertawa geli. Dia lalu memperlihatkan bekas tembakan peluru yang ternyata hanya merobek kain celana tanpa menggores kulitnya.
Wajah polilsi itu jadi pucat pasi dan gemetar. Selanjutnya kejadian berbalik, polisi itu yang kemudian dihajar beramai-ramai oleh Margono dan anak buahnya. Dia diancam jika sampai mengganggu geng Margono akan dibunuh.
Begitulah. Para petugas pun ngeri berhadapan dengan gerombolan Margono. Mereka tidak pernah punya bukti untuk mengungkap kejahatan Margono agar bisa menangkapnya. Karena dalam menjalankan aksi kejahatannya, Margono begitu licin dan tak terdeksi.
Meski semua orang tahu bahwa pekerjaan Margono suka merampok dan mencuri, dan semua kekayaan dan rumah mewah yang dimilikinya adalah hasil kejahatan, tapi tak ada yang bisa membuktikan dan menangkap basah perbuatannya. Konon, dalam menjalankan aksinya, Margono menggunakan ajian atau ilmu gaib yang tidak memungkinkan terlihat oleh orang biasa.
Telah banyak orang atau kelompok masyarakat yang menjadi korban kesewenang-wenangan dan kejahatan Margono. Hal ini kemudian memunculkan inisiatif dari seorang tokoh masyarakat untuk meminta bantuan orang pintar. Dia menemui seorang Kyai di luar daerah yang berilmu tinggi. Menurutnya, kejahatan Margono yang dilakukan dengan menggunakan kekuatan ilmu hitam hanya bisa dihentikan dengan kekuatan ilmu putih. Hanya saja, yang menjadi masalah bagaimana melawan kemampuan ilmu kebal yang dimiliki Margono.
"Setiap orang punya kelemahan dan kekurangan pada dirinya. Tidak ada orang yang paling sakti dan ampuh di dunia ini. Yang paling tinggi ilmunya hanyalah Allah SWT. Yang dilakukan orang-orang seperti Margono hanyalah mengandalkan salah satu kemampuannya untuk mengesankan bahwa dirinya sangat kuat dan tak terkalahkan!" Demikian keterangan Pak Kyai.
"Jadi apa yang harus kami lakukan, Pak Kyai?"
"Beri saya waktu untuk meneropong secara batin kekuatan tersembunyi yang dimiliki Margono sekaligus titik kelemahannya!"
Pak Kyai itu lalu melakukan ritual khusus di ruang sembahyangnya. Untuk beberapa lama Pak Kyai bertafakur tanpa ada seorang pun boleh mengganggunya. Setelah selesai dengan ritualnya, beliau kembali keluar menemui tamunya.
"Insya Allah, saya tahu kelemahan dari saudara Margono. Ilmu kebal yang dimilikinya akan sirna bila dipukul dengan daun kelor sambil membacakan doa-doa tertentu!" Ujar Pak Kyai.
"Kami pernah mencoba memukul dengan daun kelor, tapi tak mempan?"
"Dipukul pada tengkuknya, karena disanalah letak simpul syaraf yang menghubungkan antara syaraf otak dan syaraf bagian tubuh!"
"Kalau begitu cepat kita lakukan saja, Pak Kyai, sebelum kejahatan Margono semakin merajela!"
"Sebentar! Kita tidak boleh gegabah dalam mengambil tindakan. Saya tahu, Margono orang jahat dan sesat. Tapi sebelum mengambil tindakan keras padanya, kita perlu mengajaknya secara baik-baik untuk kembali pada jalan lurus. Mudah-mudahan, dengan cara halus kita bisa membawanya kembali pada jalan kebenaran!"
Apa yang dikatakan Pak Kyai benar. Kejahatan tidak harus dilawan dengan kekarasan. Maka, diantar oleh tamunya itu Pak Kyai tersebut menemui Margono. Dengan terus terang Pak Kyai mengutarakan maksud kedatangannya.
"Ingat, Nak Margono. Yang namanya perbuatan jahat kelak akan dihisab oleh Allah SWT dan akan mendapatkan ganjarannya. Sebelum segalanya terlambat, lebih baik Nak Margono tertobat dan kembali ke jalan benar. Insya Allah, jika Nak Margono bertobat nasuha segala dosa-dosa yang lalu akan diampuni Allah. Percayalah!" Demikian ajakan Pak Kyai.
Tapi ajakan kebaikan itu ditampik keras oleh Margono. Bahkan dengan kasar dia mengusir Pak Kyai. Dia mendorong tubuh Pak Kyai agar keluar dari rumahnya. Pak Kyai tak melawan. Hal ini membuat Margono semakin beringas. Dia menghajar Pak Kyai di hadapan orang-orang. Pada saat mendapat kesempatan, Pak Kyai tidak tinggal diam. Dia mengambil ranting daun kelor yang telah dipersiapkan dan membacakan doa-doa.
Sambil mengucapkan Astagfirullah dia lalu menyabetkan ranting daun kelor itu ke tengkuk Margono. Laki-laki bejat itu sempat menjerit kesaktian sebelum kemudian ambruk tak sadarkan diri.
Hampir selama dua hari Margono pingsan. Ketika siuman, keadaannya sudah berubah sertaus delapan puluh derajat. Dia menjadi lupa ingatan dan hilang seluruh kekuatan ilmu kesaktian pada dirinya.
Pak Kyai sudah berusaha meruqiahnya agar bisa dikembalikan dalam keadaan normal, tapi beliau tak sanggup. Jiwa Margono sudah terlanjur rusak oleh perbuatan jin kafir.
Begitulah. Margono akhirnya berubah menjadi tidak waras. Oleh kerabatnya dia diperlihara dan dirawat. Tapi karena sering membahayakan orang lain, dia dikurung seperti binatang. Kabar terakhir yang di dengar, dia sudah meninggal dalam keaadaan gantung diri! Naudzubillahi minzalik !




Credit to Sumber

Friday, 8 May 2015

Friday, 1 May 2015

Grey Lady - Betul ke??

LONDON 26 Feb. – Seorang pelajar sekolah menengah terkejut apabila dia secara tidak sengaja merakamkan imej hantu Grey Lady menggunakan telefon pintarnya baru-baru ini di Istana Hampton Court.

Memetik kenyataan Utusan Online hari ini melalui laporan Daily Mail, Holly Hampsheir, 12, mendakwa secara tidak sengaja merakamkan imej hantu tersebut ketika mengambil gambar sepupunya, Brook McGee semasa mengunjungi istana yang dibina pada kurun ke-16 itu.

Remaja sekolah itu mendakwa imej tersebut ialah kelibat Grey Lady yang dikenali sebagai Dame Sybil Penn, pelayan Ratu Elizabeth I.




Hampsheir yang berasal dari Hornchurch, Havering memberitahu akhbar The Sun, dia berasa sangat bingung dengan hasil imej yang dirakamkannya.

“Saya benar-benar panik. Saya tidak melihat apa-apa ketika itu.

“Orang ramai berkata, keadaan bilik akan menjadi sejuk apabila hantu mula muncul namun kami tidak mengetahuinya. Sejak itu kami sering terjaga ketika tidur,” katanya.

Sementara itu, ibunya, Holly Angie, 48, berkata, ketika kejadian tiada orang lain berada di ruangan itu kecuali dua remaja berkenaan.


Seorang pakar fotografi menyatakan, dia percaya imej dirakam pelajar perempuan itu tidak diedit.

Penn meninggal dunia pada tahun 1562 kerana demam campak dan terdapat beberapa laporan menyatakan kelibatnya sering dilihat di Istana Hampton Court.

Thursday, 30 April 2015

kelebihan Buah Betik

Sebab AS baru je habis makan Papayas so nak kongsi sedikit mengenai betik..


Betik merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di Asean. Tumbuhan ini berasal dari Mexico Selatan, namun kini pokoknya ditanam di hampir semua negara beriklim tropika. Pokok betik menghasilkan buah yang boleh dimakan. Buah betik banyak dijual di pasar-pasar, termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Pucuk betik sering dicelur untuk dijadikan ulam dan dimakan bersama sambal belacan. Pucuk muda betik berasa pahit, manakala buah muda betik jika dibuat halwa berasa masam-masam manis.Buah betik adalah buah yang baik sekali untuk dimakan ketika kita sakit mahupun sihat. Selain dari sumber makanan yang murah dan senang didapati, buah betik juga mengandungi khasiat yang tinggi. Boleh dikatakan buah betik mengandungi hampir semua zat makanan yang diperlukan bagi kesihatan tubuh kita. Sebelum ini saya ada berkongsi khasiat dan kebaikan buah-buahan yang lain seperti buah Avokado, buah Delima, buah Belimbing dan buah Naga. Di bawah saya senarai 10 khasiat dan kelebihan buah betik.

1) Sebagai tonik tambahan

Memakan buah betik setiap hari dapat menambahkan tenaga badan dan menjadi sumber pembersih perut yang amat berkesan. Ia amat mujarab bagi menyembuhkan berbagai-bagai gangguan perut dan penghadaman makanan. Jus buah betik ranum, jika dicampur dengan susu dan madu boleh menjadi tonik yang tinggi khasiatnya bagi kanak-kanak yang sedang membesar, wanita yang sedang hamil, wanita yang menyusukan dan kepada mereka yang lemah tenaga kerana sakit.


2) Ubat bagi sembelit dan bawasir

Jika mengalami sembelit cubalah memakan betik. Ia murah lagi selamat. Betik juga penawar yang ideal bagi penyakit bawasir berdarah, Malah menurut para doktor dengan mengamalkan memakan beberapa potong buah betik selepas makan, bukan saja dapat membantu penghadaman makanan serta membekalkan berbagai-bagai vitamin, zat galian dan serat yang kita perlukan, bahkan dapat menjauhkan kita daripada cacing pita dan kerawit di dalam perut. Ini kerana betik mengandungi unsur yang disebut ‘ anthelmintic’ yang dapat membunuh kuman.


3) Mencegah terjadinya batu di dalam pundi kencing

Sebahagian doktor dan pakar pemakanan mengatakan bahawa buah betik ranum jika dicampur dengan madu asli adalah baik bagi sesiapa yang tidak lawas kencing dan menghidap berbagai-bagai masalah pada sistem kencingnya. Dengan membuang air kecil secara baik, dapat menghindarkan kita dari mendapat masalah batu pada pundi kencing kita.


4) Mengubati sakit-sakit otot 

Daun betik yang dilayur di atas api dapat mengubati sakit-sakit otot apabila dilekapkan pada bahagian yang sakit. Bagi mengubati sakit sendi pula, meminum air perahan dari daun muda yang ditumbuk lumat dan dicampurkan dengan sedikit perahan limau nipis boleh membantu.


5) Merawat masalah kulit seperti jerawat dan kekedutan

Bagi merawat masalah kulit seperti jerawat dan masalah kedutan, hancurkan buah betik tersebut. Kemudian tampalkan di tempat yang bermasalah setengah jam sebelum mandi.


6) Mengubati tumit pecah-pecah 

Betik juga boleh digunakan untuk mengubati tumit pecah-pecah yang boleh menyebabkan kaki terasa sakit. Salah satu daripada rawatan tradisional bagi mengubati masalah ini ialah dengan menggunakan buah betik muda yang dibelah dua kemudian diambil getahnya dan sapu dibahagian tumit yang pecah.


7) Dijadikan Ulam-ulaman

Daun betik terutama pucuknya yang muda sering direbus untuk dijadikan ulam. Selain itu, air rebusan daun betik dapat melegakan perut dengan mengeluarkan segala angin.


8) Sesual untuk merawat Hemoroid

Buah betik yang masak selain kaya dengan vitamin C, ia berkesan merawat hemoroid atau buasir dan sembelit.Makan buah betik boleh memudahkan proses penghadaman dan mengelakkan sembelit.


9) Kaya dengan vitamin c

Buah betik yang ranum kaya dengan vitamin C, mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain itu, ia juga mengandungi air, protein, lemak, serat, zat besi, fosforus, kalium, kalsium, natrium, niasin, riboflavin, tiamin, karpain, karposid, mirosin, papain dan pektin.


10) Kaya dengan vitamin A

Buah betik kaya dengan vitamin A (kulitnya) dan juga kalium. Nutrien -nutrien penting yang terkandung dalam betik, menjadikan tumbuhan ini mempunyai nilai-nilai perubatan yang tersendiri.